Dankzij vijfentwintig jaar problemen oplossen, heb ik een redelijk doorzettingsvermogen gekweekt. Ik zal bijvoorbeeld niet snel geneigd zijn mijn computer uit het raam te gooien; zoals een vroegere klant eens voorstelde. Dat wil niet zeggen dat ik geduldig ben, het is meer een soort mentale pijngrens die hoger is gaan liggen. Net als bij Rico Verhoeven.
Dat maakt het des te onwaarschijnlijker dat ik bijna mentaal knock-out ben geslagen door Facebook, toen ik simpelweg een account wilde aanmaken. Of 'moest aanmaken', want ik wilde eigenlijk alleen maar ons zakelijk Whatsapp telefoonnummer koppelen aan ons helpdesksysteem Freshdesk. Op die manier komen appjes op onze helpdesk binnen, in plaats van op mijn telefoon.
Echter, om Whatsapp te kunnen koppelen aan Freshdesk, heb je een bedrijfsaccount van Whatsapp's moederbedrijf Meta nodig, en dat gaat via die andere Meta-dochter: Facebook. Voordat je bij Facebook een bedrijfsaccount kunt aanmaken, moet je eerst een persoonlijk account aanmaken. Omslachtig. Maar soit.
Dacht ik, want na het aanmaken van een account werd het direct geschorst wegens ongebruikelijke activiteit. Gelukkig kon ik de blokkade opheffen door mezelf te verifiëren met een mobiel telefoonnummer. Slechts 10 minuten later was het wéér raak. Ik was net onze openingstijden aan het invullen, toen ik de melding kreeg dat het account weer geschorst was. Weer moest ik bezwaar maken.
Op dit moment zou mijn vroegere klant zeker zijn raam hebben geopend, maar ik vroeg me geduldig af of de 'ongebruikelijke activiteit' misschien te maken had met het feit dat mijn nieuwe account nog geen vrienden had. Het hielp mogelijk ook niet dat ik alle privacy-instellingen op maximaal had gezet. Het lag er voor de algoritmes van Facebook waarschijnlijk dik bovenop dat ik niet de intentie had om het te gaan gebruiken voor het delen van vakantiefoto's, of gluren naar oude vriendinnetjes.
Dus nadat ik nóg een keer een herstel had aangevraagd, probeerde ik het algoritme te vriend te houden door 'gebruikelijke activiteit' te vertonen, zoals het posten van foto's. Helaas was dat kennelijk ook ongebruikelijk, want wederom werd mijn account geblokkeerd. En dit keer definitief. Geen mogelijkheden meer om bezwaar te maken.
Met mijn uitmuntende mentale weerbaarheid probeerde ik het allemaal opnieuw, met een ander email-adres. En daarna nog eens, tot uiteindelijk twee persoonlijke accounts volledig geblokkeerd waren. En een derde 'beperkt' was. Waar op de site van Facebook ik ook probeerde mijn probleem te melden, ik werd telkens herkend en erop gewezen dat mijn zaak al bekeken, en afgewezen was. Ik had er nu al heel wat uurtjes en chagrijn in zitten en vroeg me hardop op kantoor af waarom we ook alweer Whatsapp moesten hebben. Waarop iemand (met lef dat moet je hem nageven) suggereerde het weer gewoon op mijn telefoon te zetten.
Je zou denken dat je, als klant, op één of andere manier in contact kunt komen met Facebook, of moederbedrijf Meta, maar je moet je wel realiseren dat ze 3,59 miljard gebruikers hebben. Dat is 80% van de mensen met een internetverbinding. Ik was verworden tot wat voormalig Grieks minister van Financiën Yanis Varoufakis, in zijn boek 'technofeodalisme', een cloudhorige noemt. De horigen, dat waren in de middeleeuwen de armste mensen, de laagste stand in de maatschappij. Ze huurden een klein stukje land van een rijke adellijke kasteelheer. Het waren feitelijk slaven. En net als zij, had ook ik geen rechten.
Gelukkig ken ik wel iemand die gespecialiseerd is in Facebook: Anita Buenen (www.anitabuenen.nl) en ik vroeg haar hulp (p.s. doe dat ook als je bijvoorbeeld een Facebook training wilt volgen). Zij kwam in contact met iemand die zei niets voor mij te kunnen betekenen, maar het wel 'even intern zou sturen'.
Halleluja! Uiteindelijk werd ik als horige gehoord, besloot iemand dat ik bij nader inzien toch geen Russische trol was, en werden de beperkingen op ons bedrijfsaccount opgeheven. Op één ding na.
Een melding wees me erop dat ik multi-factor authenticatie moest verplichten voor alle bedrijfsaccount-beheerders, wat ik - bang om weer geschorst te worden - direct deed. Daarmee werd ik zelf natuurlijk ook verplicht MFA in te stellen. Geen probleem, zou je denken. Ware het niet dat Facebook mij een MFA-code stuurde via Whatsapp, op mijn mobielnummer, waar ik geen Whatsapp op heb. Dus kon ik MFA niet instellen en ook niet meer uitzetten. Ik bespaar je de rest. Na veel bloed, zweet en tranen krijgen we Whatsapp berichtjes nu binnen als melding op onze helpdesk. Joepie!
Maar toch is het natuurlijk een probleem. Meta met 3,59 miljard gebruikers. Google's Android met 3 miljard gebruikers en Microsoft's Office365 dat door 60% van alle bedrijven in de wereld gebruikt wordt. Als daar iets mis gaat en niemand wil naar je luisteren heb je een probleem. De EU probeert er wat aan te doen, maar wat tot die tijd? Let wel: het heeft geen zin om mij te bellen. Je enige hoop? Stuur Rico.
Kommentare