Inmiddels traditiegetrouw hielden we op Prinjesdag een enquête onder alle gebruikers van ons CloudEdge concept. Iedereen die de moeite heeft genomen om de vragen te beantwoorden wil ik hartelijk danken.
Misschien ben je nieuwsgierig naar de resultaten? Het ging immers niet alleen om ons, ook om jullie zelf: waar hebben onze klanten behoefte aan, waar zien ze mogelijkheden en waar gevaren?
De 8 of hoger?
Allereerst hoeven we niet langer in spanning te zitten. Ik was even bang dat de timing tegelijk met Prinjesdag ervoor zou zorgen dat onze enquête gezien werd als een mogelijkheid om te stemmen op Kabinet-Rutte IV, maar dat lijkt toch niet het geval. We kregen van onze gebruikers gemiddeld 4,78 (was 4,62) sterren, wat super is. Dank daarvoor!
Hoe gaat het?
Het meest eens 95,7% (was 88,5%) zijn gebruikers over de stelling "Ik ben tevreden over de communicatie met Code54". Dat is denk ik heel prima voor elk bedrijf en nog helemaal niet zo eenvoudig voor een IT-bedrijf. Ik denk dat in ons voordeel spreekt dat we alle gebruikers goed kennen en in het algemeen snel reageren. Soms mailen we misschien liever waar het voor jou handiger is om te bellen, maar dat komt ook omdat we graag dossiers opbouwen. Door dingen te mailen hebben we het meteen gedocumenteerd.
Met de stelling "Mijn computer is modern en snel" was toch 4,3% het "enigszins mee oneens". Dat begrijp ik. Als er iets lastig is op te lossen, dan is het traagheid. Het is heel moeilijk te achterhalen waarom iets traag is en wat er precies traag is. Een programma kan traag zijn omdat een computer oud is, of te weinig geheugen heeft, of omdat het programma niet zo efficiënt is, of omdat je er nu eenmaal veel van vraagt. Niet veel leveranciers zeggen eerlijk dat hun product traag werkt. Vaak hoor je pas bij een update dat de nieuwe versie veel sneller is en dan pas weet je dat de oude dus traag was. We investeren veel in het kunnen meten van traagheid. We hebben dit jaar een nieuwe "Windows Performance" test ontwikkeld die een aantal Windows kengetallen ophaalt en daar een totaal-score voor berekent. We kijken dan naar wachtrijen voor onderdelen van de pc. Als een pc het werk niet kan bijhouden ontstaan wachtrijen. Die waardes kunnen we uitlezen en optellen. Zo proberen we te achterhalen sinds wanneer iets traag is, of het bij iedereen traag is, of het bij andere klanten ook traag is en of het beter wordt als we iets veranderen. Maar het blijft lastig.
Het meest oneens zijn gebruikers met de instelling "Wat mij betreft benutten we de mogelijkheden van automatisering optimaal". Dat is de enige stelling waarmee een klein percentage van 4,3% het echt oneens is. Dit zien we elk jaar. Vorig jaar was het 3,8%. Ik kan me herinneren dat ik 20 jaar geleden mensen al over een programma als Excel hoorde zeggen: "daar kan zoveel mee, we benutten nog geen 5%". Ik denk ook dat ERP-software vaak vrij traditioneel is. Je ziet al decennia pakketbezorgers om een krabbel op een tablet vragen voordat de ERP-software van het MKB ook zoiets kan.
Het is voor ons ook een kans, want met onze maatwerk software richten wij ons juist op dat gedeelte: Laat IT voor je werken. Door computernetwerken goed te laten functioneren maar ook door software te ontwikkelen die in behoeften voorziet voor jouw specifiek bedrijf. Een handigere planning, een handigere urenregistratie, etc.
We hebben in het verleden eens voor een klant een programma gemaakt dat alle pagina's van een PDF in de goede volgorde kon zetten. Zij kregen contracten ondertekend en ingescand terug maar vaak zaten alle pagina's dan door elkaar of ontbraken er een paar die dan later alsnog binnen kwamen. Wij konden die foute pagina's automatisch uit elkaar halen, sorteren, een nieuwe complete PDF maken en archiveren in de juiste map. Dan benut je de mogelijkheden van automatisering optimaal. Of... als je het printen, ondertekenen en scannen van PDF's compleet vervangt door digitaal ondertekenen, natuurlijk.
Wat brengt de toekomst?
Uit de enquête blijkt dit jaar een grote toename van het aantal deelnemers dat een verhuizing naar de cloud wel ziet zitten: 46,7% dit jaar tegenover slechts 13,3% vorig jaar.
Ook is opvallend dat het gebruik van laptops net zo negatief wordt gezien als vorig jaar. Dat is opvallend omdat het "moderne werken" vaak wordt voorgesteld met laptops en flexibiliteit. Je kiest volledig waar je wilt werken, inclusief bij de klant of onderweg. Microsoft in Amsterdam staat erom bekend dat zij telkens de nieuwste werk-trends als eerste bij zichzelf invoeren en tijdens een presentatie hoorde ik dat consultants daar geacht worden een vast percentage vanuit klanten te werken. Het kantoor was daarop met een bepaald aantal vierkante meters verkleind.
Uit bovenstaande antwoorden kunnen we ook opmaken dat meer mensen alles papierloos zouden doen.
Wat zijn de grootste risico's
De risico's zijn vrijwel ongewijzigd met vorige jaar. Het bangst zijn 'we' voor ransomware en bijna net zo gevaarlijk vinden we een datalek.
Wat dat betreft zou het wel beter zijn als het MKB zelf een actievere rol zou spelen. Daag ons uit! Onze klanten willen nog wel eens van ons horen dat ze goed beveiligd zijn tegen ransomware, maar we zouden geen goed bedrijf zijn als we het zou afdoen met een "ja natuurlijk". Het is een kwestie van samen de risico's en maatregelen in kaart brengen en het dan eens worden over een balans in de beveiliging. Met beveiliging kun je altijd een stap verder gaan dus je kunt niet zeggen dat je volledig beschermt bent op een zelfde manier als je wel volledige backups kunt maken. Bovendien gaat het altijd wel ten koste van iets, dus je moet een balans vinden.
Opmerkelijk is ook dat deelnemers van de enquête relatief vaker denken dat ze te traag zullen zijn met het omarmen van nieuwe technieken. Dat past bij het idee dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van alle mogelijkheden.
Het zou denk ik goed zijn om als bedrijf meer aandacht te besteden aan wat er (theoretisch) allemaal mogelijk zou moeten zijn met automatisering tegenwoordig. Zoals Amazon al stelde dat ze in de toekomst met drones pakketjes zouden gaan bezorgen. Het gaat om het idee. Stel dat alles kan. Als je heel science fiction zou denken, wat kan er dan in jullie bedrijf? Wat zouden de gevolgen zijn als het uitkomt? En is het wel echt science fiction? Zo ja, hoe lang nog?
Overigens horen we ook op veel plaatsen dat medewerkers moeite hebben om mee te kunnen. Maar liefst 40% is (enigszins) bang te afhankelijk te worden van automatisering en ruim een kwart vindt Big-Tech te machtig. Het is een illusie dat gebruikers de mogelijkheden van nieuwe automatisering zelf ontdekken of zelfs automatisch omarmen. De meeste gebruikers kijken hetzelfde naar software als ik naar een nieuw wegdek: "Hoezo, die oude was toch nog goed?"
Conclusies
De meeste deelnemers hebben toch iets ingevuld als "ga zo door". Dat is denk ik de algemene mening waar we heel blij mee mogen zijn. Als het gaat om verbetering dan zou men misschien meer van ons willen: advies over nieuwe mogelijkheden, hulp bij het beleid, uitleg bij het gebruik van software, helpen op de hoogte te blijven van wat er allemaal kan en helpen bij het omgaan met de gevaren van hacks.
De trends volgens onze deelnemers zijn: migratie naar de cloud, meer papierloos werken en nog steeds ook wel meer thuis werken. Verder lezen we in de commentaren dat groei (van ons) niet ten kosten mag gaan van de kwaliteit (hoewel ik soms denk dat het andersom is: dat geen groei ten kosten zal gaan van de kwaliteit :-)).
En we moeten blijven zorgen dat we de mogelijkheden van IT blijven benutten. Oh ja, en natuurlijk: zorgen dat de pc's snel blijven. Dat ook.
Comments