Wanneer een klant uitbreiding op uitbreiding wenst, en de software begint te lijken op het monster van Frankenstein, is het niet zo moeilijk om te adviseren eens helemaal opnieuw te beginnen. Het zijn allemaal uren, niet waar? Maar zou ik dat ook doen als ik het voor mezelf deed? Als het ook allemaal uren zijn, maar dan onbetaald en in het weekend? Hmmm....
Toen ik die keuze onlangs moest maken had ik even nodig om daar over na te denken. Dertien maanden om precies te zijn. Toen besloot ik dat het antwoord 'ja, natuurlijk' moest zijn.
Wat velen niet weten is dat Code54 naast de software die we voor opdrachtgevers ontwikkelen ook een eigen applicatie uitgeven waarmee bedrijven op een simpele manier uren kunnen registreren en vervolgens factureren. Die applicatie heet 'Uurapp' en de ontwikkeling ervan startte in 2012. Nu, amper vier jaar later, was het echter tijd voor een geheel nieuwe versie. En nieuwe naam:
De naam Tickney is een samenvoeging van het Engelse Ticks (zoals het tikken van de klok) en Money. Het benadrukt de twee belangrijkste functies: tijdregistratie en facturatie.
Tickney
We (vriend en oud-compagnon Bart Sleegers en ik) zijn ooit aan dit project begonnen omdat we zelf geen geschikte urenfacturatie-applicatie konden vinden. Nog steeds zijn er heel weinig pakketten met de flexibiliteit van Tickney. Je kunt per project kiezen hoe je je uren wilt declareren: per uur, of per dagdeel. Uren kunnen ook aangepast worden voordat je ze factureert en als je minder uren rekent dan je gewerkt hebt kun je dat naast elkaar op de factuur laten zien. Maar het meest onderscheidend is ons flexibel tarieven systeem waarmee je een tarief kunt definiëren per medewerker, klant, project, activiteit, tijdstip, datum of elke combinatie hiervan.
Toch zal Tickney niet in aanmerking komen voor een complimentje van onze accountant. Alleen dit jaar al heb ik ruim 400 uren in de ontwikkeling van de nieuwe versie gestoken. Uren die ik ook aan projecten voor klanten had kunnen besteden of, als ik echt zou willen, thuis in een luie stoel had kunnen zitten. En dan nog komen er dankzij een mysterieus sneeuwbal-effect, dat van toepassing lijkt te zijn op alle software, met elke geïmplementeerde wens weer tientallen nieuwe wensen bij. Je hebt nooit het gevoel dat je klaar bent. Het uitgeven van zo'n applicatie is qua businessmodel dan ook het best te vergelijken met dat van een voedselbank. Het is eigenlijk liefdadigheid.
Neem alleen al de website https://www.tickney.com. Die moet uiteraard meertalig zijn. Dat betekent niet alleen dat je elke pagina en elke afbeelding in meerdere talen moet bouwen, maar ook dat je Google van elke pagina moet vertellen welke andere pagina dezelfde is, maar in een andere taal. Doe je dat niet, of niet goed, dan zal Google op zijn best de verkeerde talen voorschotelen aan bezoekers en op zijn slechts concluderen dat je kopieën van dezelfde pagina's aan het publiceren bent en je voor straf ergens onderaan bladzijde duizend van de zoekresultaten zetten.
Nog erger zijn de mobiele apps. Nadat je de iOS-app voor iPhone klaar hebt moet je hem bij Apple indienen met een triljoen verschillende icoontjes en afbeeldingen. Eentje voor elk apparaat dat Apple ooit gemaakt heeft. En dat maal het aantal talen dat je ondersteunt. Een scherm-afdruk in het Nederlands en dezelfde in het Engels. En dezelfde in het Nederlands voor een tablet, en eentje in het Engels voor een tablet. En ook eentje waarop de tablet gekanteld is. En dan icoontjes voor de iPhone met iOS 5 of 6, de iPhone met iOS 7, 8, 9 of 10, de iPad, de iPad Pro en ga zo maar door. En nadat we dat allemaal aangeleverd hadden werd de app afgekeurd totdat we Apple uitgebreid uitgelegd hadden hoe het verdienmodel in elkaar zit en hoe de medewerker van Apple onze app kon testen. En dan heb je natuurlijk ook nog zo'n zelfde app voor Android, waar het ongeveer hetzelfde maar net iets complexer is.
Je kunt je voorstellen dat ik met zo'n hoeveelheid werk niet altijd tijd heb om alles grondig te controleren. En zo kon het gebeuren dat ik op een woensdag-ochtend in Mechelen in België bij een beursgenoteerde onderneming een niet al te best voorbereidde demo mocht geven en een antwoord moest verzinnen op de vraag waarom het Silver-abonnement onder het Bronze-abonnement komt...
Maar Tickney is voor Code54 dan ook niet alleen een commerciële activiteit. Het is ook ons research & development, ons pronkstuk en showcase.
Het is onze kleine kans op een groot succes, want als het eenmaal loopt heb je er geen werk aan. Gebruikers maken een account aan, kiezen een abonnement en het geld wordt maandelijks via een SEPA-incasso geïncasseerd. Het maakt voor de ontwikkeling van de applicatie niet uit of je één gebruiker hebt, of tienduizend. Je kunt er slapend rijk van worden. Behalve dan dat je daar natuurlijk helemaal geen tijd voor hebt.