top of page
Zoeken
Bart Sleegers

Exact Live '13


Exact Live '13

Benieuwd naar wat de ontwikkelingen op het gebied van standaard bedrijfssoftware zijn, heb ik afgelopen woensdag (2 oktober) een bezoek gebracht aan Exact Live ‘13, naar eigen zeggen “het grootste bedrijfssoftware event van Nederland”.

Het is natuurlijk altijd een beetje de vraag in hoeverre wij (Code54) als onafhankelijke partij goed geïnformeerd worden over de ontwikkelingen in de markt, in een dergelijk volledig Exact gekleurd evenement. Maar omdat Exact een vooraanstaande positie heeft in de markt waar zich ook onze doelgroep bevindt, reisde ik vol enthousiasme af naar Ahoy in Rotterdam.

Gezien het programma was me vooraf al duidelijk geworden dat Exact de bezoekers wilde informeren, inspireren en entertainen. Kennelijk viel dat in de smaak, want het event was volledig volgeboekt.

Een grote beursvloer met, naast uitvoerige uitleg van de standaard Exact producten, veel ruimte voor partners van Exact om hun producten en diensten toe te lichten, vervulde de informerende rol van het evenement. Een aantal bekende sprekers (waaronder: Willem Vermeend, Alexander Klöpping, Annermarie van Gaal, Martijn Aslander) hadden de taak de veelal aanwezige ondernemers te inspireren en met een boodschap naar huis te sturen. Goed, dan nu over naar de inhoud. Opvallend vond ik dat de diverse sprekers allen een aantal dezelfde ontwikkelingen in de markt noemden, waarop wij als ondernemers onze aandacht zouden moeten richten:

  • Cloud computing

  • Product-innovatie (de enige weg naar succes)

  • Big data toepassingen

  • 3D printen

Cloud computing

Voor wat betreft de eerste twee aandachtsgebieden, cloud computing en innovatie, timmert Exact aardig aan de weg. In behoorlijk rap tempo worden steeds meer Exact producten volledig online aangeboden, waarvan Exact Online Productie het meest recente voorbeeld is. Innovatieve oplossingen biedt Exact zelf niet zo zeer, maar door verschillende partners voor specifieke branches, wordt dat wel gedaan. Enkele voorbeelden:

  • Scansys voor geautomatiseerde inkomende factuurverwerking

  • Optimizers met Warspeed voor supply chain management

  • App4Sales met mobiele order-intake

  • Vobucon met ISO templates voor Exact Synergy

Dashboard Reporting

Interessant ook was een kennis-sessie over Dashboard Reporting. Exact biedt Management Informatie middels dashboards in haar online producten. De inhoud hiervan zit aan de ‘veilige’ kant, die voor iedereen bruikbaar is. Veelal beperken deze rapportages zich tot standaard Sales (Omzet, Orderintake, Offertescoring) en HRM rapportages (Ziekteverzuim, Productiviteit). Wanneer je als bedrijf zelf hiermee aan de slag wilt om specifiekere of meer complexe analyses te maken, zijn er diverse externe producten hievoor inzetbaar zoals Excel 2013 met Power View, Microsoft Reporting Services, Sumatra of Qlikview. In laatstgenoemde (Qlikview) heeft Exact een partner gevonden voor Business Intelligence toepassingen. Code54 heeft in 2011 al de keuze gemaakt om Qlikview te ondersteunen en we we zijn inmiddels certified Qlikview designer. Qlikview is een erg krachtig product en marktleider op het gebied van Business Intelligence tools. Bovendien is het een uitermate schaalbaar product, waardoor het ook voor het MKB zeer goed toepasbaar is.

Exact gaat vanaf komende releases van Exact Globe Next deze externe rapportage-tools beter faciliteren middels het bieden van database views voor veelgevraagde informatie. Een voorbeeld daarvan is een lijst met Openstaande posten die dan rechtstreeks vanuit één van deze nieuwe views opvraagbaar zijn.

Big Data toepassingen

Tijdens de kennis sessie over Dashboard Reporting kwam ook aan bod dat steeds meer bedrijven, vooral bedrijven die veelal online opereren, systemen inzetten om gigantische hoeveelheden data te verzamelen van haar (potentiële) klanten. Deze ontwikkeling wordt Big Data genoemd. Met behulp van slimme analyses op deze data kan strategisch voordeel worden behaald ten opzichte van uw concurrentie. Denk hierbij aan het leggen van niet voor de hand liggende verbanden tussen verschillende producten, die waardevolle informatie over het aankoopgedrag van uw klanten kan opleveren.

Martijn Aslander noemde in zijn lezing als voorbeeld van een Big Data toepassing het voorbeeld van een vrouw wiens aankoopgedrag zorgvuldig werd geanalyseerd door een grote Amerikaanse Drogisterij-Keten met behulp van haar klantenkaart. Door haar aankopen te bestuderen kon met grote nauwkeurigheid worden voorspeld dat deze vrouw zwanger was. Vervolgens werd zij in persoonlijke nieuwsbrieven verleid met specifieke producten in bepaalde fases van haar zwangerschap.

Veelal worden voor Big data toepassingen ook Business Intelligence tools, zoals Qlikview, ingezet.

3D Printen

Door de verschillende sprekers werd unaniem het fenomeen 3D printen genoemd en de gigantische ontwikkelingen die deze techniek op dit moment doormaakt. Martijn Aslander gaf voorbeelden van het uitprinten van je eigen reserve LEGO blokjes voor je kinderen of zelfs niet bestaande onderdelen, waarvan de tekening gratis van internet te downloaden is.

Voor het maken van prototypes tijdens de ontwikkeling van nieuwe producten is 3D printen al direct erg geschikt. Het wordt pas echt leuk als de techniek zo ver door ontwikkeld dat de kostprijs van een zelf geprint product concurrerend wordt met een product dat in serie is geproduceerd. Die potentie zou deze techniek zomaar eens kunnen gaan krijgen, omdat de logistieke kosten van producten volledig geëlimineerd worden.

Al met al lijkt 3D printen een ontwikkeling die een behoorlijke shock in de ‘traditionele’ maakindustrie kan veroorzaken en alle veranderingen op automatiseringsgebied die daar mee gemoeid zullen zijn.

Op mijn weg terug naar huis in de trein kwam ik tot de conclusie dat het Exact gelukt was om me te informeren, toch ook wel enigszins te inspireren… En vooruit, ook een beetje te entertainen.

66 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page